ΠΙΣΩ ΑΠ' ΤΗ ΒΙΤΡΙΝΑ

 

Πίσω απ' τη βιτρίνα  


Όλοι όσοι αγαπάμε τα ζώα έχει τύχει να επισκεφτούμε κάποιο κατάστημα κατοικίδιων για να προμηθευτούμε τα απαραίτητα, είτε να αποκτήσουμε τον νέο μας χνουδωτό, φτερωτό ή υδρόβιο φίλο. Όλα φαίνονται ελκυστικά, από τα πολύχρωμα παιχνίδια μέχρι και τα διάφορα αξεσουάρ πολυτελείας. Τι γίνεται όμως πραγματικά στις εν λόγω εγκαταστάσεις; Υπάρχει κάτι που δεν βλέπουμε;  Ποια είναι η ιστορία των κατοικίδιων πριν από την πώλησή τους;   



Σε μια επίσκεψη σε οποιοδήποτε pet shop το προσωπικό θα μας βοηθήσει στα φαινομενικά απαραίτητα, όμως τις πλείστες φορές δεν είναι κατάλληλα ενημερωμένο για τις ανάγκες των κατοικίδιων. Δυστυχώς, είναι ενημερωμένοι μόνο για θέματα πώλησης: να προτείνουν κάτι ακριβό  δηλαδή, χωρίς ουσιαστικά να ξέρουν τι είναι σημαντικό και τι όχι για τα ζώα. Πρέπει να αναφερθεί πως τα pet shops αποτελούν επιχειρήσεις με πρωταρχικό στόχο το κέρδος και όχι την ευζωία των ζώων που εμπορεύονται. Επιπρόσθετα, η κτηνιατρική φροντίδα είναι ελλιπής ή απουσιάζει πλήρως. Συνεπώς, ο νέος ιδιοκτήτης αποκτά ένα κατοικίδιο για το οποίο δεν γνωρίζει το ιατρικό ιστορικό του, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει στο μέλλον σε τυχόν ασθένειες όχι μόνο επιβλαβείς για το ίδιο το ζώο αλλά και τον άνθρωπο.  

Είναι κοινά παραδεκτό ότι πολλά προϊόντα πωλούνται για την καλαισθησία τους χωρίς όμως να εξυπηρετούν κάποιο σκοπό . Τα φανταχτερά χρώματα και οι περίεργες συσκευασίες, ικανοποιούν μόνο οικονομικούς και εμπορικούς παράγοντες, έχοντας αρνητική επίδραση στα ζώα. Αρχικά, οι διάφορες χρωστικές που χρησιμοποιούνται από την βιομηχανία , είναι τοξικά προς τα ζώα δημιουργώντας προβλήματα στο πεπτικό τους σύστημα. Υποστηρίζεται συχνά ότι οι διάφορες ζωοτροφές που πωλούνται στα pet shops είναι κατάλληλες και ελεγμένες. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει υποχρεωτική η αναγραφή των συστατικών και πιο συγκεκριμένα πρόσθετων υλών που εμπεριέχονται στις ετικέτες των ζωοτροφών. Οι κατασκευαστές ζωικών τροφών βλέπουν τις ετικέτες ως μια επινόηση για να πείσουν προς αγορά του προϊόντος τους, αντί για το προϊόν ενός ανταγωνιστή. Διαβάζοντας ωστόσο τις ετικέτες τροφίμων και με τις κατάλληλες γνώσεις μπορεί κάποιος να διαπιστώσει ότι όχι μόνο δεν καλύπτουν τις διατροφικές ανάγκες, αλλά μπορεί να είναι και επιβλαβής. Είναι φανερό τώρα, πως το φαίνεσθαι έρχεται σε αντίθεση με το είναι. 


 

Κατά κοινή ομολογία, έχουμε παρατηρήσει πως τα υποστατικά  δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές. Για να είμαστε πιο σαφείς, αποσκοπούν στην γρήγορη πώληση, και όχι στην αναπαράσταση του φυσικού περιβάλλοντος του ζώου. Με άλλα λόγια, οι πολυπληθείς κλωβοστιχίες, τα ασφυκτικά γεμάτα ενυδρεία και τα γυάλινα μικροσκοπικά κλουβιά προκαλούν ένα στρεσογόνο περιβάλλον στα ζώα. Είναι πασιφανές ότι η αδράνεια του προσωπικού έχει ως συνέπεια τις χαμηλού επιπέδου υγειονομικές συνθήκες. Με δεδομένα τα παραπάνω δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι οι «φυλακές» είναι υπερχειλισμένες με τα οργανικά απόβλητα  και αναντίρρητα προκαλείται αύξηση του επιπέδου αμμωνίας δημιουργώντας προβλήματα στο αναπνευστικό σύστημα και στους οφθαλμούς των ζώων. Συνοψίζοντας, μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι η εικόνα που παρουσιάζεται με τα ζωντανά ανάμεσα στα νεκρά δεν είναι αποτέλεσμα μόνο αγχογόνων παραγόντων, αλλά και αμέλειας του, συχνά ανεκπαίδευτου, προσωπικού. 



Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η κατάσταση αυτή είναι άκρως απαράδεκτη και οφείλει να βελτιωθεί, όχι μόνο για την υγεία και ευζωία των ζώων αλλά και για την κατάλληλη ενημέρωση των ιδιοκτητών και του προσωπικού. Ένα μεγάλο βήμα βελτίωσης που θα μπορούσε να εκτελέσει η βιομηχανία, είναι η ενημέρωση του προσωπικού με σεμινάρια που να αφορούν την φροντίδα αλλά και τις απαραίτητες συνθήκες διαβίωσης. Είναι αναγκαίο να αναφερθεί ότι η κτηνιατρική φροντίδα είναι απαραίτητη για να αποφευχθεί η τυχόν μετάδοση ασθενειών και να εξασφαλιστεί η υγιής ανάπτυξη των ζώων. Παράλληλα, ο κτηνίατρος θα έχει την ευθύνη να ενημερώνει τους αγοραστές για το ζώο που έχουν αποκτήσει και να είναι εξειδικευμένος για όλα τα είδη ζώων που πωλούνται στο κατάστημα. 

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι χώροι παραμονής των ζώων στα pet shops πρέπει να είναι ευρύχωροι και εμπλουτισμένοι με τα κατάλληλα έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή ένταξη στο νέο περιβάλλον και να εξοικειωθούν στην ανθρώπινη επαφή. Επιπλέονεπείγει η θέσπιση νομοθεσίας για τον ελάχιστο απαραίτητο χώρο που είναι αναγκαίος για το κάθε είδος ζώου, αποφεύγοντας έτσι τον συνωστισμό



Ακόμη μια παράμετρος η οποία χρήζει βελτίωσης είναι η πώληση των προϊόντων ζωοτροφών και αξεσουάρ. Πρέπει να επιτρέπεται η πώληση μόνο κατάλληλων και διατροφικά ελεγμένων ζωοτροφών και λιχουδιών. Να αποφευχθεί η χρήση βαμμένων με τοξικά χρώματα παιχνιδιών και να προωθείται η πώληση των κατάλληλων βιολογικά παραγόμενων προϊόντων. Επιπλέον το κάθε ζώο πρέπει να πωλείται με τον ορθά διαμορφωμένο χώρο (κλουβί, ενυδρείο), έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή εγκατάσταση στο καινούργιο τους σπίτι.  

Εν κατακλείδι είναι πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την ευζωία των ζώων στο περιβάλλον πώλησής τους αλλά και στο νέο τους σπίτι. Είναι απαραίτητο λοιπόν να ληφθούν υπόψη οι παραπάνω προτάσεις βελτίωσης έτσι ώστε να αλλάξει η υγειονομική εικόνα των καταστημάτων πώλησης κατοικίδιων, να μειωθεί η πιθανότητα μετάδοσης ασθενειών και να εξασφαλιστεί η ηθική μεταχείριση των ζώων. Πρέπει λοιπόν να πάψουμε να τα βλέπουμε ως απλά προϊόντα αλλά ως ψυχές με ανάγκες και απαιτήσεις. 



Μιχάλης Νικολάου

 

Comments